![]() |
BŁYSKAWICZNA INFORMACJA po IX-ej SESJI MATEMATYCZNEJ(czyli o kolejnym święcie matematyki w XXXI LO w Łodzi, 28.02.2019 r.)W czwartek, 28 lutego 2019 roku, zorganizowana została w XXXI LO kolejna edycja tzw.
|
||
|
W skrócie wygląda to następująco: na początku roku szkolnego uczniowie klas pierwszych są szczegółowo informowani o czekających ich „atrakcjach matematycznych” w nadchodzących miesiącach. A są to:
Jednocześnie klasom drugim zostają zaproponowane na początku roku szkolnego pewne tematy do opracowania multimedialnego jako forma pracy długoterminowej w postaci projektu. W tym roku skoncentrowaliśmy się na pięciu typach zagadnień:
Nie można nie podkreślić faktu, że wyobraźnia uczniów i ich pomysły dydaktyczne, w połączeniu ze zdolnościami informatycznymi, potrafią tworzyć mieszanki wybuchowe, które znajdują ujście w realizacji wspomnianych prezentacji i dają niezwykłe efekty. Oczywiście, są lepsze i gorsze prace, ale wszystkie mają to ważne coś… Na szczególną uwagę zasługują podstawowe cele tworzenia takich prezentacji: jest to „zmuszenie” uczniów do pracy grupowej, doskonalenie technik komputerowych, poszerzanie wiedzy matematycznej, wzbogacanie biblioteki szkolnych i nauczycielskich pomocy dydaktycznych, a przede wszystkim - przygotowanie „klimatu” pod sprawdzian, któremu zostają poddani uczniowie klas pierwszych po uprzednim obejrzeniu wybranych prezentacji. Uczniowie (chodzi o uczniów klas pierwszych) są przygotowywani w sposób ciągły do tego „sprawdzianu”, a nauczyciele zyskują możliwość ocenienia ich umiejętności samouczenia się oraz selekcjonowania istotnych informacji na podstawie analizy prezentacji. Wyselekcjonowane notatki uczniowie mogą wykorzystywać podczas samej „kartkówki”, ale pracują indywidualnie na konto całej klasy. Wyniki są przedstawiane podczas wspomnianej wcześniej Sesji Matematycznej i uwzględniane w całościowym rankingu wyników. I tak dochodzimy do sedna sprawozdania. W dniu 28 lutego 2019 r. wszystkie klasy pierwsze (bo także pojawili się przedstawiciele klasy humanistycznej) spotkały się w sali gimnastycznej XXXI LO. Sala została bogato i profesjonalnie przygotowana do zajęć. Na ścianach sali zawisły m.in. portrety matematyków z tzw. Polskiej Szkoły Matematycznej. Należy podkreślić fakt, że jest to owoc pracy kilku roczników uczniów naszej szkoły uzdolnionych plastycznie i pałających miłością, bądź tylko sympatią do „królowej nauk”. Uczniowie klas pierwszych zostali podzieleni „równo” na grupy i poinformowani o czekających ich konkurencjach i zasadach oceniania. A konkurencje były następujące:
Nad techniczną stroną całej operacji czuwali uczniowie klasy 2A i oni też byli odpowiedzialni za sprawiedliwe ocenianie poszczególnych konkurencji oraz sumowanie „na gorąco” wyników. Należą im się wyjątkowe słowa uznania, gdyż spełnili się w tej roli wyśmienicie, a odpowiedzialność i dyskrecja zachowania się były na najwyższym poziomie. |
|
|
Sesja zakończyła się uroczystym wręczeniem dyplomów za poszczególne konkurencje, a uczyniła to osobiście p. Dyrektor Szkoły. Nie ma sensu podawać tutaj poszczególnych wyników. Każda klasa miała swoje osiągnięcia i każda była w jakiejś konkurencji wyróżniona. Sami uczniowie mają swoje obserwacje i mogą się chwalić wynikami we własnym zakresie. Bowiem w takim przedsięwzięciu nie chodzi o „wyścig szczurów”, a raczej o koleżeństwo, chęć współpracy i umiejętność dostosowania się do sytuacji oraz … o dobrą zabawę. Kolejny raz okazało się, że matematyka może jednoczyć i uczyć także na wesoło. Czy Sesja spełniła swoją rolę? Ocenią to najlepiej sami uczniowie. |
|||